halaman utama

20 August 2011

.: 10 Sifat Sahabat Yang Harus Dihargai :.


Assalamualaikum.


Hye dear.. Tengah tolong mak kt dapur ke? Hehe. Senangsenang meh jenguk sini meh.. XoXo

Jum kita tengok sifatsifat sahabat yang mesti! wajib! harus! kita hargai.
  1. CERIA DAN MENCERIAKAN. Wajib ! lau ada problems pape pon merekamereka inilah yag boleh menceriakan kita. Jangan ada sikap yang makin menambah kesedihan&merumitkan masalah pulak. tak gitu?? ehehe.
  2. MEMBERI KETENANGAN. Bila keluar samasama enjoy&lupa segala masalah. Itu baru style ! haha.
  3. SUKA BERBAIK SANGKA. Kita perlulah sentiasa berbaik sangka dengan orang lebihlebih lagi sahabat kita,orang yang paling rapat ngn kita pulak tuh after mak&ayah. tol dak? So, janganlah kita berburuk sangka pulak kat dorang yer. Think positive beb ! hehe.
  4. TIDAK SUKA MENGATA. Dari duk jadi mcammacam fitnah&gadogado tak tentu pasal baik hindari perlakuan ini. Alhamdulillah sumanya baikbaik aja kok. heeee~
  5. BAIK HATI & NIAT YANG BAIK. Bersahabat jugak tak perlu memilih. Tengok dia miskin da Taknak bersahabat. Tapi bila tengok yang kaya,pakai kereta mewah terus bulat matamata. Niat bersahabat kena lah ikhlas. Apa yang penting niat kita kena ikhlas&hati yang baik. So, takda masalah kan?
  6. PENDENGAR YANG BAIK. Ini yang kita mahukan. Ada sahabat yang sanggup mendengar masalah kita&tolong cari jalan penyelesaian. So meaningful !
  7. BAIK TUTUR KATANYA. Perlu baik tutur kata lebihlebih lagi pmpuan akan cepat terasa bila seorang sahabatnya bertutur kata buruk kepadanya. So, belajar la bertutur kata denga elok ye. Kita orang Melayu ni kena beradab sopan. Lau ada jugak try kikis sket demi sket. :)
  8. SEORANG YANG JUJUR. Merupakan faktor yang amat penting. Tok sah la duk tiputipu.. Kita perlu sejujurjujurnya dalam bersahabat. Lau ada buat salah mengaku. InsyaAllah jika dia seorang sahabat yang baik,dia bole terima kemaafan kita. Sedangkan nabi ampunkan umat.
  9. IKHLAS. Persahabatan yang ikhlas perlulah dari hati yang ikhlas. Bukan bersahabat atas dasar paksaan,pangkat,darjat or wut. Kena Ia ikhlas dari segala macam hal. :)
  10. BERFIKIRAN POSITIF ! harus.. buang suma fikiran negatif tu.. nanti memakan diri.. hehe..

Kat sini ade jugak tips sahabat palsu&jugak sahabat sejati. Scroll down !!!!

SAHABAT PALSU !
  • Ciri-ciri sahabat tamak : Dia sangat tamak.,hanya memberi sedikit&meminta banyak. Melakukan sesuatu kerana takut&pentingkn dri sniri(selfish!)
  • Ciri-ciri sahabat yang besar mulut : Dia menyatakan bersahabat berkenaan halhal lampau@halhal yang mendatang. Berusaha dapatkan simpati dengan katakata kosong&jika ada ksempatan membantu,dia menyatakan tak sanggop !
  • Ciri-ciri sahabat penjilat : Dia menyetujui halhal yng salah,dia pun tak menganjurkan halhal yang benar,bila depandepan kita dia puji,bila belakang makimaki&merendahkan diri kita.

SAHABAT SEJATI !
  • Ciri-ciri sahabat penolong : Dia menjaga diri&segala hal milik korang,melindungi korang sewaktu korang ketakutan&membantu bila diperlukan.
  • Ciri-ciri sahabat pada waktu susah&senang : Dia menceritakan rahsianya kat korang&menjaga segala rahsia korang&tak tinggal korang saat korang alami kesulitan,kesusahan,sebaliknya rela berkorban untuk diri korang.
  • Ciri-ciri sahabat yang memberi nasehat baik : Dia mencegah korang dari melakukan kejahatan,menyruh berkata benar,mmberitahu kebenaran yang belum penah korang dengar sebelum ni&dia lah yang menunjukkan kamu jalan yang benr&diredhai Allah s.w.t...
  • Ciri-ciri sahabat yang bersimpati : Dia tidak bergembira atas kesusahan korang,turut merasa senang atas kebahagiaan korang,mencegah orang lain menjelak diri korang&membenarkan orang memuji diri korang.

P/s : Dipetik dari sebuah buku. Sekadar perkongsian untuk suma. Bersahabatlah dengan baik nescaya Allah s.w.t akan jaga persahabatan itu hingga ke akhir hayat. Ikhlas lah dalam bersahabat yer kawankawan. 



Thank you for reading this entry :) 

2 comments:

Lilynn Sazlin said...

dear honeys. thanx sbb bagi kata-kata smgt kt belog lil this few days. lil sgt hargai.

well. no. 5, 6, 7 dan 9 tu lil setuju sgt.
ttg sahabat palsu lil setuju sahabat penjilat. sbb lil dah pernah kena. (recently)

tapi nasib baik juga. lil masih ada beberapa orang sahabat sejati. termasuk my mom :)

Honeys Hasdi said...

Hye lil.. most welcome ya.. don't be sad k dear... think positve InsyaAllah sumanya baik2 ja..

Haa.. yg sahabat penjilat tu mintak jauh laa.. lau da pena kena tu kita kna redha la.. janji jgn wt kt sahabat kita yg len cmtu gk.. bia la ape org nk wt kt kita asal dia bahagia.. yg penting doakan smge dia cpt2 berubah n bole la dia sedar kesilapan diri dia tu...


HH pon ada mak yg bole share probs.. alhamdulillah la she can be a good listener.. hehe...:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright By Honeyyangmenulis.blogspot.com